الحــــــــــــــــــــب فى الله

لقد قالوا و قد صدقوا زمانا ... بأن جنان دنيانا التلاقى

و لكنا و إن طالت خطانا ... فهمس الحب فى الرحمن باقى

نسافر فى أمانينا و نغدوا ... و فى أحداقنا حب الرفاقِ

تمازجت القلوب على ودادٍ ... بلا زيف خفىٍ أو نفاقِ

Aug 23, 2009

قصة الخلق

ها يا جماعة؟؟؟ أخبار رمضان ايه؟؟؟

ربنا يتقبل يارب ان شاء الله

..................

حقيقة كنت عاوزة أتكلم فى الموضوع دا من زمان ، لكن قدر الله و ما شاء فعل ، و جه حظه فى رمضان : )


و الموضوع عن نفسى باعتبره مهم ، يمكن لأننا اصبحنا شايفين نص الحقيقة بس و ناسيين او مُغيبين عن النص التانى ، و دا بردوا سبب فى ان كتير منا عنده اكتئاب من الاوضاع اللى بنشوفها ، و الأحداث اللى بنعايشها ...

هندخل بئا فى الموضوع على طول ،عشان الواحد صايم و مش عاوز يضيع حبة الطاقة اللى عنده ...

أنا هأورد الآيات ولو فى شئ مثلا عاوزة ازوده هأحطه فى قوسين مع الاية ...


نبدأ و نقول ... بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا احنا عارفين ان ربنا خلقنا على الارض لعبادته ، لكن فى قاعدة مهمة بتقول ايه ؟؟ بتقول و بالضد تعرف الاشياء ، يعنى لولا الشر ماكناش عرفنا الخير ، و لولا القسوة ماكناش عرفنا الطيبة ، و لولا الشيطان ماكناش سيبنا الجنة : (

قصة آدم –عليه السلام- مع الشيطان ، هى قصة كل واحد فينا فى جهاده مع شيطانه ، و ذكرت فى القرآن حوالى سبع مرات لكننا للأسف بنمر عليها مرور الكرام ، و مش بنقف عشان نتدبر شوية و نقول : سبحان الله ، فعلا بيعمل نفس الشئ معايا ...

قصة الشيطان مع آدم مستمرة منذ أن خلق الله آدم الشخص ، إلى آخر بنى آدم على وجه الارض ، غايته واحدة ، و هدفه واحد ... لكن للاسف خدعه و حيله دايما أب تو دات ، يعنى حسب الجو و حسب هواك ... مش هيجيلك مثلا الوقتى و يقولك اعبد صنم و ماتعبدتش ربنا ... لا هييجى يقولك لا المسلسل دا جميل استنى بس لما تخلصه و بعدين قوم صلى ، و هكذا ...

عشان كدا لازم نعرف عدونا كويس اوى ، و نعرف حقيقة قصتنا معاه و اللى ربنا ذكرها فى القرآن كتير جدا ، و حسب الموقف بيورد جزء من القصة للعبرة و العظة و لكن للاسف مش بنقف كتير معاها ...

تعالوا نبتدى من الأول خااااااااااااااااالص ، من أول لما ........

" و إذ قال ربك للملائكة إنى جاعل فى الأرض خليفة ( يعنى آدم كان مخلوق أصلا للارض و عمارتها ، مش للجنة ) قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها و يسفك الدماء و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك ( ايييييييه دااااااا؟؟؟ هى الملايكة كانت عارفة الغيب؟؟؟ .... لا يا جماعة ، أصل الجن كانوا على الأرض قبل خلق آدم ، و كانوا بيعبدوا ربنا لكن للأسف قامت بينهم الحروب و العصبيات فأفسدوا فى الأرض و سفكوا دماء بعض ، فالملايكة كانت خايفة القصة تتعاد من تانى ) قال إنى أعلم مالا تعلمون * و علّم آدم الأسماء كلها ثم عرضهم على الملائكة فقال أنبئونى بأسماء هؤلاء إن كنتم صادقين * قالوا سبحانك لا علم لنا إلا ما علمتنا إنك أنت العليم الحكيم ( شوفوا حكمة ربنا سبحان الله ، كرم آدم بأن علمه مالم يُعلم ملائكته ليعلموا أنهم لم يحصوا ملك و لا علم الله و انهم رغم عبادتهم فدا مش كل شئ ) * قال يا آدم أنبئهم بأسمائهم (تكريم فعلا والله ) فلما أنبأهم بأسمائهم قال ألم أقل لكم إنى أعلم غيب السماوات و الأرض و أعلم ماتبدون و ما كنتم تكتمون ( بلى يارب ،سبحانك انك على كل شئ قدير) * و إذ قلنا للملائكة اسجدوا لآدم ( سجود طاعة لأمر الله ، و ليس عبادة لآدم) فسجدوا ... إلا إبليس أبى و استكبر و كان من الكافرين ( أبى لأنه كان شايف نفسه أحق بهذا الامر من آدم فكم له من السنين يعبد الله حتى أنه كان يلقب طاووس الملائكة ، فأخذه الكبر فرفض ... فكفر ، فمفيش حد ابدا يتغر بعبادته )* و قلنا يا آدم اسكن انت و زوجك الجنة فكلا منها رغدا حيث شئتما و لا تقربا هذه الشجرة فتكونا من الظالمين ( بالظبط مبدا الحلال و الحرام ... عندكوا الحلال كتير اهو ، اوعوا تقربوا من الحرام فتكونوا من الظالمين ،ظلمتوا انفسكم قبل اى شئ )* فأزلهما الشيطان عنها ( هو الشيطان مفيش غيره هيفضل وراكوا وراكوا لحد ما يوقعكوا فى الغلط ) فأخرجهما مما كانا فيه ( هيفضل وراكوا لحد ما يخرجكوا من النعم اللى انعمت عليكم بيها و أغضب عليكم ) وقلنا اهبطوا بعضكم لبعض عدو ( هاهى كلمة الله و الحكم فى علاقتنا بالشيطان ..هو لنا عدو) و لكم فى الأرض مستقر و متاع إلى حين ( الحياة ميدان القتال بينكم إلى أجل مسمى )* فتلقى آدم من ربه كلمات فتاب عليه ( سبحان الله ، لأن الله كان يعلم من آدم عدم إرادته للمعصية و لكنه الشيطان زيّن له المعصية فربنا ألهمه التوبة ... فتاب عليه ، و هكذا الامر لما تعصى ربنا من دون علم فتعرف فتتوب ، ربنا يغفر لك على طول ...و شوف سبحان الله كيف ارتقى آدم من مخلوق فى الجنة فعصى فنزل الى الارض فتاب فأكرمه الله بالنبوة ، فآدم قبل المعصية لم يكن نبيا ، فماحدش ابدا ابدا يقنط من رحمة الله )* " البقرة <>

ثم يكرر الله هذا الجزء من قصة آدم و الشيطان فى ست مواضع أخرى كل منها بتفصيل معين ...

يقول تعالى " و لقد خلقناكم ثم صورناكم ثم قلنا للملائكة اسجدوا لآدم فسجدوا إلا إبليس لم يكن من الساجدين * قال ما منعك ألا تسجد إذ أمرتك قال أنا خير منه ( الإعجاب بالنفس) خلقتنى من نار و خلقته من طين ( العنصرية ، فلا النار أفضل و لا الطين أفضل .. فكلاهما خلق الله ) * قال فاهبط منها فما يكون لك أن تتكبر فيها ( الكبر) فأخرج إنك من الصاغرين ( و لاحظوا دايما ان العقاب بيكون من جنس العمل .. الشيطان تكبر فحكم الله عليه انه من الصاغرين) * قال انظرنى إلى يوم يبعثون * قال إنك من المنظرين * قال فبما أغويتنى لأقعدن لهم صراطك المستقيم ( شايفين البجاحة؟؟ هو مين اللى غواك؟؟ دا نفسك و كبرك اللى كانوا سبب فى اللى حصلك ، و رغم كدا ربنا اعطاك اللى طلبته) * ثم لآتينهم من بين أيديهم و من خلفهم و عن أيمانهم و عن شمائلهم ( شايفين الحرام بئا ازاى فى كل حتة و أصبح بالنسبة لنا عاااااااااااااادى جدااااااا ، و اللى يقول حرام نقول عليه متخلف و رجعى ... الحكاية مش كدا ، الحكاية إننا مش فاهمين ان فعلا هو دا اللى الشيطان عاوزه ) و لا تجد أكثرهم شاكرين ( و الشكر بيكون على النعمة و الحمد بيكون على النعمة و البلاء، فعلا محدش الوقتى مقتنع بحاله و لا بنعم ربنا عليه و شايف نفسه دايما أقل من الباقى تكلمه يقولك ياعم الحمد لله على كل حال ..لكن للأسف مفيش شكر حقيقى من جوا القلب ) * قال أخرج منها مذءوما مدحورا ( شايفين إزاى ربنا بيدافع عنا ؟؟ ايوا .. ماهو لما واحد يقولك مثلا دا أنا هأخلى ولادك يتقلبوا عليك و انت تقوله اشرب من البحر يبئا ايه ؟؟ يعنى أنت واثق فى ان ولادك لايمكن يتقلبوا عليك ... و لله المثل الاعلى بيقول للشيطان اخرج حقير مطرود ) لمن تبعك منهم لأملأن جهنم منكم أجمعين ( و حتى لو حد فيهم سمع كلامك –رغم كل التوضيح و التبيين- فمش هتخرجوا عن قدرتى و لكم عذاب جهنم) * و يا آدم اسكن أنت و زوجك الجنة ( شايفين تبدل اسلوب الحوار فورى من التنكيل و التهديد للمودة و اللطف ..سبحان الله ) فكلا من حيث شئتما ( قل من حرم زينة الله التى أخرج لعباده و الطيبات من الرزق ) و لا تقربا هذه الشجرة ( إلا الحرام ... ) فتكونا من الظالمين * فوسوس لهما الشيطان ليبدى لهما ما وورى عنهما من سوءاتهما ( أصل للأسف احنا مش رابطين بين طاعة ربنا و سمعان الكلام و بين ستر ربنا علينا و حفظه لينا ... كل ما عصيت ربنا ، كل ما عيوبك ظهرت للناس و نفروا منك بل انت نفسك بتكره نفسك ، و كل ما قربت منه بتحس بجميل ستره عليك ) و قال ما نهاكما ربكما عن هذه الشجرة إلا أن تكونا ملكين أو تكونا من الخالدين ( شايفين الوساوس بتيجى إزاى .. بكل ماهو محبب للنفس و شئ هيخليهم فى منزلة أحسن لما يكونوا ملكين أكيد هما شايفين كدا احسن ...) * و قاسمهما ( وصلت بيه الجرأة يقسم بالله كذب ... يالله ، اللهم عافنا يارب ) إنى لكما لمن الناصحين * فدلاهما بغرور ( يعنى غرر بيهم و ضحك عليهم و استغل طيبتهم فى انه يوقع بيهم ) فلما ذاقا الشجرة بدت لهما سوءاتهما ( الوقوع فى الذنب بدون قصد لا يمنع عقاب الله ... هتتعاقب ،بس عشان تتعلم مش للعقاب فى حد ذاته ) و طفقا يخصفان عليهما من ورق الجنة ( زى اى واحد بيغلط و يعرف غلطه بيئا عاوز الارض تتشق و تبلعه ) و ناداهما ربهما الم أنهكما عن تلكما الشجرة و أقل لكما إن الشيطان لكما عدو مبين ( شايفين العتاب الهين من رب العالمين و يفكرهم عشان هما نسوا ... أوعوا تنسوا ، الشيطان عدو ليكم ، أوعوا يضحك عليكم ) * قالا ربنا ظلمنا أنفسنا و إن لم تغفر لنا و ترحمنا لنكونن من الخاسرين ( ظلمنا .. اه ظلمنا ، لما نسينا و مسمعناش الكلام إحنا اللى ظلمنا مش حد تانى ... بس يارب اغفر لنا و ارحمنا ) * " الأعراف <>

كفاية كدا النهاردة و نكمل المرة الجاية إن شاء الله ....

سلااااااااااام ...

28 comments:

آيوشة said...

احجز التعليق الاول وبعدين اقرا

Soul.o0o.Whisper said...

مااااااااااشى يا ايووووشة

مبروك عليكى يا ستى

آيوشة said...

الله يبارك فيكى ياقمر بجد ماشاء الله اسلوبك جميل جداااااا
جزاكى الله خيرا يااااااااارب
فى انتظار الباقى ياقمر

بدراوى said...
This comment has been removed by the author.
بدراوى said...

انا بعت لحضرتك تعليقى فى ايميل
على ايميلك المدون فى البروفيل

hasona said...

السلام عليكم

كل سنة وانت بخير
وكل سنة وجميع أحبابك بخير وصحة وسعادة
وكل سنة وكل المسلمين علي شريعة الله وسنة الحبيب المصطفي رضي الله عنه وأرضاه

وان شاء الله نستفيد من رمضان بكل السبل
ونخرج منه أفضل مما ولجنا به
يا رب أعنا علي القيام والصيام والصلاة
ووفقنا لما فيه الخير للجميع يا رحيم يا كريم

وارزقنا العفاف والرضا - والمحبة واهدينا يا عظيم

وأعنا علي القيام والصيام والصلاة والارتقاءالي جنة الفردوس

واجعلها لنا ميراث خير وسعادة

واجعلنا من عتقاءك في هذا الشهر يا معطي يا وهاب

وارزقنا حلاوة القرآن و حسن تلاوته
زتدبر معانيه وفهم علي النحو الصحيح
ورطب ألسنتنا بذكر يا الله

smilyrose said...

كل سنة وانتى طيبة يا جميل

ورمضان عليكى كريم

ويارب تكونى دايما فى احسن حال

وربنا يجزيكى خيرا على عملك الجميل

واسلوبك الرائع

ويارب دايما فى طاعة الله ورعايته

على فكرة الحمدلله انا اتحسنت كتير عن

الاول والعلاج ابتدى يجيب نتيجه

وان شاء الله هيكون فيه تحسن خلال شهر

رمضان ويارب ما يحرمنى من سؤالك يا جميل

د. ياسر عمر عبد الفتاح said...

جزاكِ الله خيراً يا دكتورة
موضوع قيم
وسلسلة شكلها هتبقي قوية

ربنا يكرمك
ويتقبل منكِ صالح الأعمال

عاشقة الأحزان said...

السلام عليكم

ربنا يتقبل منك صالح الاعمال يادكتوره جميل قووى ومنتظرين الباقيه
جزاكى الله كل الخير
مودتى
ايناس

mohamed said...

رمضان فرحة دخله على كل محب تنير له قلبه بنفحات هذا الشهر , وأن كان كل شهور الله تعالى نفحات وبركات
أزى صحتك يارب تكونى وكل اسرتك بخير
بمناسبة قصة الخلق
==============
أهم حاجه لابد أن تكون واضحه فى ذهن اى انسان يتصور ان الانسان اصبح صانع
الاتى
====
الخالق هو من يخلق شيئا ما من عدم
==================================
أما أن يستعين أنسان بحامض امينى اوسلسله كربوهيدراتيه او خلايا جذعيه
فهو مجرد منفذ وليس صانع

ولذا تجلى الله وتعالى عن غرور جهلاء العلم
-----------------------------
تانى شىء
كم مره اقام الله الحجه على
ابليس ,الم يكن الله تعالى قادر على الامر فقط بدون اأقامة الحجه
هذا دليل كيف يعلمنا الله الحرية
تالث شىء
--------
الاختبار الذى حدث لم يكن فى جنة المأوى

رابعا
-----
اول الذنوب
غيرة ابليس من ادم
والغيره تورث الحقد ثم الكراهيه
وصفة عدم الرضا فى الانسان هى باب الشر

كل أحترامى لجهدك الرائع

mohamed ghalia said...

بجد فوائد هايلة من الأيات
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

كيــــــــــــارا said...

يالهوي عليكي رغي انتي الحبر بتاعك شغال ولا ايه

بس والله ربنا يجعله في ميزان حساناتك

كل سنه وانتي طيبه ياقمر

مسدس صغير said...

جزاكم الله خيرا
موضوع اكثر من مهم
ننتظر البقية
كل سنة وانتى طيبة

اسماء واحلام فى وجدانى said...

كل سنة وانتى طيبة

مفيش عندك جلوكوز يعوض الصيام ده

رمضان كريم

البلوجر نور برجوعك

Soul.o0o.Whisper said...

آيوشة

بدراوى

hasona

smilyrose

د.ياسر عبد الفتاح

عاشقة الأحزان

عمو محمد

mohamed ghalia

كيــــــــارا

مسدس صغير

اسماء واحلام فى وجدانى


ربنا يكرمكم يارب
و جزانا و اياكم كل خير
و رمضان كريم عليكم جميعا

دمتم جميعا فى رعاية الله

Israa El-sakka said...

الموضوع قوي جدا جدا و بالنسبة لقصة الخلق انا كنت بقرا من كام يوم عنها بالعنجليزي و أتهمه أن القرآن لا يقدم رؤية لبدأ الخلق !! و أعتقد ان كلامك انسب رد
خلي بالك من نفسك و رمضان كريم
و كل سنة و أنت طيبة

فارس عبدالفتاح said...

على فكرة انا حابب اؤكد على نقطة قمتي بطرحها ولكن بشكل خجول فأريد ان اسلط عليها الضوء اكثر حتى نكون كما تقولين شيفين الحقيقة كاملة بدلاً من نصفها

وهي ان الشيطان يضرب على الوتر الحساس لدى الانسان حتى يستطيع ان يغوية ويبعده عن الصواب


وهنا قصة ابينا ادم وكل البشر فعندما اغوا ابينا ادم بالاكل من الشجرة فانا ابينا ادم كان يريد الخلد والملك الذي لا يبلى وهذه هي طبيعة الانسان يريد ان لا يموت ويريد ان يكون ذى سلطة وجاه وصحة لا تبلى

وكل او معظم شرور البشر واخطاءهم هي من هذا الجانب وهي الطمع في الخلد والاستحواذ على كل الملذات والمتع التى يعرفها الانسان من سلطة ومال وجاه واكل وشرب ونوم وطبيعة جميلة ومن النساء والاولاد الانعام وكل هذه الامور

فابليس لم يأتي بجديد وانما معرفه ابليس بمكامن الضعف عند البشر هي التى تساعده على ان يكون النموذج العملي لغواية البشر

وهذه حكمة الله في خلقه

وعلى فكره ابليس افضل منا خلقاً ولكنه ليس افضل منا خُلّق

ولهذا عندما مدح الله سبحانه وتعالى الرسول صلى الله عليه وسلم قال : انك لعلى خلقاً عظيم

الحكمة تكمن في الخُّلق وليست في خلق الجسد فالسمو في الكائنات بالاخلقيات والمبادئ

ولهذا فان ابليس اساء الادب مع الله بتكبره ورفضه السجود

فارس عبدالفتاح said...

اما بخصوص التعليق على الموضوع الموجود في مدونة قومي عربي فهو بخصوص تقييم الاشياء

وهل الاشياء يتم تقييمها عن طريق وجهات نظر شخصية تختلف من شخص لاخر

اما ان التقييم والحكم على الاشياء ياتي من واقع جوهر الشيء نفسه وليس من وجهات نظر الاشخاص

فالقيمة الصحيحة تكون في جوهر الشيء وليست في وجهات النظر فوجهات النظر تكون فيها هوى نفس وهو النفس ضال مضل


وهذا يرتبط مع موضوعك الحالي وهو التقييم الذي قيمه ابليس لنفسه كان خاطئ لانه قييم نفسه من حيث وجهة نظره انه مخلوق ارقى في الخلق

ولكن المغزى ليس الهيكل الجسدي وانما الجوهر وهو الخُلّق والقييم الاخلاقية العاليا

فكل شيء له جوهر والجوهر هو اصل الشيء ومدى منفعته وضرره فالمنفعة او الضرر ليس في ذات الشيء فقط وانما على غيره من الاشياء

ومن هنا تكون القيمة للشيء

مصعب صلاح said...

السلام عليكم
أسأل الله لكم فى شهر رمضان حسنات تتكاثر وذنوب تتناثر وهموم تتطاير وأن يجعل بسمتكم سعادة وصمتكم عبادة وخاتمتكم شهادة ورزقكم فى زيادة وبكل زخة مطر وبعدد من حج واعتمر أدعو الله أن يتقبل صالح العمل
أسأل الله لكم فى شهر رمضان حسنات تتكاثر وذنوب تتناثر وهموم تتطاير وأن يجعل بسمتكم سعادة وصمتكم عبادة وخاتمتكم شهادة ورزقكم فى زيادة وبكل زخة مطر وبعدد من حج واعتمر أدعو الله أن يتقبل صالح العمل

فشكووول said...

السلام عليكم سووول

وحشتينى انت كنت غايبه فتره كبيره وانا انقطع النت عندى فتره كبيره ولسه جاى امبارك ليلا لكن قلت اروح لاولادى كلهم الاول اسلم عليهم

كل سنه وانت طيبه ورمضان مبارك ان شاء الله

قريت قصه الخلق ---- خلق آدم عليه السلام وشيطانه اللهم نجنا من شيطاننا وانعم علينا بالايمان

تحياتى سووول وكل رمضان وانت بخير

بدراوى said...

اتا بعت لحضرتك رد على ردك على تعليقى اللى فى الإيميل
و شكراً على نشر النداء العاجل

طالبه الفردوس said...

السلام عليكم
اولا كل رمضان وانتى بالف خير وعمل مقبول وذنب مغفور
ربنا يجزيكى كل خير يارب
اسلوب رائع وموضوع اروع
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

رابطة هويتي اسلامية said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

جزاكِ الله كل خير اختنا اسال الله ان ينفع بكِ الاسلام

نتمنى زيارتكم للرابطه

نسعد بذلك,,

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * said...

كل سنه وانتى طيب

قلم رصاص said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا رمضان كريم وكل سنة وانتي طيبة يادكتورة ..وربنا يتقبل منا ومنكم الصيام والقيام والدعاء وصالح الاعمال ان شاء الله رب العالمين

بدون أي مجاملة والله اعلم .. الموضوع من أجمل وأروع ماقرأت في حياتي.. وهقولك ليه

القصة معروفة وكلنا حافظينها عن ظهر قلب .. لكن اول مرة افهمها بيسر واول مرة تدخل قلبي جدا المرة دي ..سبحان الله بجد ربنا يبارك فيكي

عجبتني اوي الجزئية دي
". لكن للاسف خدعه و حيله دايما أب تو دات"
ههههههههههههههههه

حلوة اوي بجد
وليها علاقة بالعصر الحالي خصوصا تحديث الويندوز ههههههههههههههه

عبر وعظات لايمكن لعقل بشر ان يهملها
شكر الله لك وبارك فيكي

وطبعا منتظرين البقية بإذن الله

في حفظ الله وطاب سعيكم وممشاكم وتبوئتم من الجنة منزلا

أحــوال الهـوي said...

اري علو همتك في رمضان يا دكتور

اثابك الله ورزقك الجنة في الدنيا و

الاخرة
تحياتي

rssamet_algera7 said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهـ
فى ميزان حسناتك ان شاء الله
جزاكي ربي كل خير
وان شاء الله ربنا يغفر لنا ظلمنا لانفسنا

تحية عطِــرة

arab girlscool said...

This is such a nice addition thanks!!!
شات صوتي شات صوتي
عرب كول
شات صوتي مغربي
دردشه صوتيه
انحراف كام
شات انحراف
انحراف
منتديات منتديات عرب كول
غلا الروح
شات غلا الروح
شات صوتي
شات مغربي
قوانين الشات الصوتي
برامج كام وصوت